Інтернет-видання «Кавун.City» – найбільш гендерочутливе видання області

Із 12 по 18 квітня відбулася друга хвиля (перша була у лютому цього року) моніторингу матеріалів друкованих та інтернет-видань, які працюють на рівні області та обласного центру.

Для аналізу було обрано публікації 10 медіа-видань: «Вгору», «Гривна», «Днепровский проспект», «Новий день», «Кавун.City», «МОСТ», «Український Південь», «Херсонці», «Херсонщина за день» та «0552.ua». Загалом було розглянуто 758 публікацій.
Метою моніторингу було з’ясувати наскільки медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах (у якій кількості жінки і чоловіки фігурують як героїні/герої та експертки/експерти), чи використовують вони гендерні стереотипи щодо жінок і чоловіків та сексистський контент, а також чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок.
У новинах жодного з інтернет-видань не зафіксовано рівного представлення жінок і чоловіків. У 45% випадків героїнями фігурували жінки в матеріалах сайту «0552.ua», при тому, що фемінітивів та експерток не було зовсім. Найнижча кількість героїнь – у повідомленнях ІА «Херсонці». Найчастіше зверталися до думки жінок, цитували їх (тобто жінки були в ролі експерток) - у повідомленнях видань «Український Південь» (39%) та «МОСТ» - 34%.
У 100% випадків вживає фемінітиви «Кавун.City»: депутатка, громадська діячка, економістка, викладачка; мисткиня, мистецтвознавиця, директорка, волонтерка звучать природно й органічно.
У новинах видання «Херсонщина за день» зафіксовано 71% фемінітивів. Поряд із такими назвами як директорка, херсонка, пацієнтка видання пише про жінку як лаборанта і викладача.
Згідно цих даних, найбільш гендерночутливим виданням Херсонщини став у квітні  «Кавун.City» (51%), на другій позиції – Український Південь (40%), третя позиція у видання «МОСТ» (38%).
Найкращі результати серед друкованих медіа у вживанні фемінітивів на позначення посад, професій, виду діяльності жінок – у газети «Вгору» (80%),  друга позиція – у газети «Новий день» (75%). Найчастіше жінок цитувало видання «Гривна» (42%), а героїнями матеріалів майже порівну з чоловіками були жінки у матеріалах газети «Днепровский проспект» (48%).
Фемінітивами найчастіше послуговуються у колективі газети «Вгору» (80%) та «Новий день» (75%). Поряд із такими назвами як: керівниця відділу, правозахисниця; представниця, ексначальниця, директорка, заступниця міського голови, адвокатка, дипломатка медіа вживають маскулінітиви – провідний юрист консультант Софія Шутяк, начальник відділу приватизації Світлана Казначєєва, заступник керівника Центру зайнятості Людмила Барабаш, головний лікар Інна Холодняк. Що заважає утворити до назв цих професій і посад жіночий рід?
Лише чоловічий рід на позначення професій, посад жінок використовує «Днепровский проспект»: депутат горсовета, архитектор Татьяна Евсеева; децент кафедри Татьяна Дементьева; депутат Дарья Волощук; начальник отдела Галина Капрушива. Можливо, основна причина – російська мова видання, проте і в російській є слово «начальница».
Відтак, найвищий Індекс гендерної чутливості серед друкованих видань «Вгору» (51%) на другій позиції газета «Новий день» (44%), на третій – газета «Гривна» (39%). Найгірший показник у газети «Дніпровський проспект», яка у лютневому моніторингу показала найкращі результати серед гендерночутливих медіа.

Загалом жінки-героїні переважають як у друкованих так і в Інтернет-медіа в матеріалах на теми волонтерства, спорту та освіти. Чоловіки – у темах політики та економіки.
Кількість фемінітивів майже не відрізняється 53% в інтернет-виданнях і 55% друкованих.
За звітний період стереотипний та сексистський контент не виявлено. Однак зафіксовано кілька публікацій на гендерну тематику: «Вгору» написала про те, що чоловіки нарешті можуть офіційно іти у відпустку по догляду за дитиною, «МОСТ» - про презентацію Колекції Рівності.
Загальний Індекс гендерної чутливості херсонських медіа у квітні – 39%. Ознайомитися з підсумковими результатами квітневого моніторингу регіональних медіа 24 областей (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

Експертка з моніторингу –
Оксана Жіляєва

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань України відбувається у  межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.


скачать dle 11.3
  • 935